آخرین اخبار
کد مطلب: 80236
واکنش زنان شاغل در رسانه‌ها به سخنان معاون رئيس‌جمهور
تاریخ انتشار : 1393/05/21 09:12:17
نمایش : 2483
سخنان معاون رئيس‌جمهور در خصوص اين که «متأسفانه پست‌ها و مناصب کليدي و تصميم‌گير در اختيار خبرنگاران زن نيست و بالاترين پست دبيري سرويس است»، زنان شاغل در اين حوزه را به واکنش واداشت.
به گزارش سلام لردگان، زنان در کشور ما حدود نيمي از جمعيت کشور را تشکيل مي‌دهند که خواه ناخواه بسياري از عرصه‌ها را تحت تاثير قرار داده و از بسياري متأثر مي‌شوند. زنان بعد از انقلاب اسلامي به واسطه تعدد دانشگاه‌ها و فراهم شدن امکان ادامه تحصيل کم‌کم به بازار کار وارد شدند تا جايي که در کابينه دولت دهم صاحب کرسي نيز شدند.

حضور و موفقيت زنان در مشاغل مختلف از تخصص‌هاي پزشکي، استادي دانشگاه گرفته تا مربي مهدهاي کودک اگر نگوييم واجب، لازم است و خوشبختانه آن‌ها با کيفيت کار خود لزوم حضور خود را بيش از پيش ثابت کرده‌اند. عادت مألوف، ناديده گرفتن زنان و فعاليت آن‌ها به صورت عمدي يا سهوي از سوي مردان بوده اما اين‌بار اظهار نظرات با چاشني کم‌لطفي از سوي زناني که عهده‌دار مناصب مهم مملکتي هستند عليه جامعه خودشان شنيده مي‌شود که با واقعيت فاصله دارد.

شهيندخت مولاوردي معاون امور زنان و خانواده رياست جمهوري ديروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: «متأسفانه پست‌ها و مناصب کليدي و تصميم‌گير در اختيار خبرنگاران زن نيست و بالاترين پست دبيري سرويس است» اين در حالي است که برخي از زنان شاغل در مطبوعات که عموماً در رده‌هاي بالاي مطبوعات هستند به اظهارنظر مولاوردي واکنش نشان دادند.

آيا گشتيد و نبود؟

مينا مهرنوش، مديرمسئول روزنامه کسب‌و‌کار درباره حضور زنان در عرصه رسانه و به دست گرفتن سکان مجموعه‌هايي مانند خبرگزاري و روزنامه، ضمن انتقاد از اظهار‌نظرهاي نادرست درباره زنان به خبرنگار تسنيم مي‌گويد: افرادي که اينچنين اظهار نظر مي‌کنند آيا گشتند و نبود؟ کم‌لطفي است اگر بگوييم که زنان در پست‌هاي رسانه‌اي نيستند، اهالي اين صنف، زناني را مي‌شناسند که با دست خالي مجموعه‌هاي رسانه‌اي را مي‌گردانند.

وي ادامه مي‌دهد: زنان توانمند اغلب ديده نمي‌شوند اما اتفاقاً آن‌ها در مجموعه‌هاي خبري موفق‌ترند چرا که اقتضاي اين حوزه يعني حساسيت، دقت و نظم را بيش‌تر رعايت مي‌کنند.

مديرمسئول روزنامه کسب‌وکار با اشاره به اين‌که در حال حاضر 15 خانم در تحريريه اين روزنامه مشغول به کار هستند، مي‌افزايد: بنده با حدود 20 سال سابقه در عرصه خبر در حال تبديل اين روزنامه به يک خبرگزاري تخصصي در حوزه کسب‌وکار هستم که اميدوارم تا آبان محقق شود.

وقتي يکي از بانوان، آن‌ها را باور ندارد از سايرين چه انتظاري مي‌توان داشت؟

فريماه شيخ‌الاسلامي، مديرمسئول روزنامه راه مردم نيز در خصوص اظهارات معاون زنان و امور خانواده رياست جمهوري مي‌گويد: وقتي يکي از بانوان، زنان را باور ندارد از سايران چه انتظاري مي‌توان داشت؟

وي ادامه مي‌دهد: زنان در بسياري از عرصه‌ها خود را نشان دادند و فقط کافي است خود را باور داشته باشند. عرصه رسانه نيز مانند ساير رسانه‌هاست و فعاليت زن و مرد در آن تفاوتي ندارد.اين ديدگاه که بالاترين پست براي زنان در رسانه‌ها دبيري سرويس است، درست نيست، بايد توانايي زنان را بيش از پيش ببينيم.

زنان پيش‌کسوت روزنامه‌نگار را ببينيم!

اشرف گرامي‌زادگان، مديرمسئول و صاحب امتياز مجلات حقوق زنان و اقتصاد زنان نيز در اين‌باره به خبرنگار تسنيم مي‌گويد: ما نمي‌خواهيم زنان فقط خبرنگار بمانند اما مسائل مالي باعث شده خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها بيش‌تر در دست مردان باشد.

وي ادامه مي‌دهد: دغدغه ما همواره بها دادن به زنان پيشکسوت روزنامه‌نگاري است و انتظارمان از دولت نيز همين است؛ ما زنان صاحب قلمي داريم که سال‌هاست به خاطر عشق خود در بيان مسائل زنان در حوزه روزنامه‌نگاري فعاليت مي‌کنند اما متاسفانه مشکلات مالي مانع از مديريت يک مجموعه خبري براي آن‌ها شده است ولي اين به معناي عدم توانايي آنها نيست.

زنان به دليل مخاطرات اين شغل، تمايلي به کسب پست‌هاي کليدي ندارند

ژاله فرامرزيان دبير انجمن روزنامه‌نگاران زن ايراني نيز در اين‌باره معتقد است: مشاغل مطبوعاتي از جمله روزنامه‌نگاري نياز به شرايط آزاد دارد تا يک فرد بتواند توانايي خود را به نحو احسن نشان دهد ضمن اينکه مخاطرات خاص اين حرفه باعث مي‌شود زنان خود، تمايل به کسب پست‌هاي کليدي در رسانه‌ها نداشته باشند و اين به هيچ وجه به معناي عدم توانايي آنها نيست.

وي ادامه مي‌دهد: با وجود تمام مشکلات و مخاطرات در اين حرفه، عده‌اي شرايط آن را پذيرفته‌اند و محدوديت براي کسب پست کليدي در يک رسانه براي زنان، بي‌توجهي صاحبان آن رسانه به توان و ظرفيت آن‌هاست.

دبير انجمن روزنامه‌نگاران زن ايراني همچنين مي‌گويد: اين‌که رده شغلي زنان در رسانه‌ها و مطبوعات بالا نيست ناشي از يک نگاه تنگ‌نظرانه در استفاده از توانايي، گذشت و کم‌توقعي زنان در اين عرصه است.

امروز حضور زنان و موفقيت آن‌ها در جامعه بر کسي پوشيده نيست، حضور آن‌ها در پست‌هاي کليدي وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها از جمله معاونت رئيس‌جمهوري اين ادعا را ثابت مي‌کند. اظهارنظرهايي از اين دست که زنان در سطوح عالي رسانه‌ها حضور ندارند نه تنها جملات کليشه‌اي معمول درباره زنان را به ذهن متبادر مي‌کند اما بايد بدانيم اين نظرات نه تنها از ارزش زنان و حضور آنان در جامعه نمي‌کاهد بلکه موجب تکدر خاطر شاغلان حوزه‌هاي مورد اشاره مي‌شود.

انتهاي پيام/
مرجع : خبرگزاري تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس